Politikken

Oppvekst

På Hitra skal det være trygt og godt og vokse opp - og alle skal gis muligheter til å mestre sitt eget liv, og gjerne bli et "gangs menneske"Å vokse opp på Hitra skal være preget av sosial trygghet, en god offentlig barnehage og skole, og et variert aktivitetstilbud som inkluderer og inspirerer. De frivilllige kreftene må understøttes, slik at vi sikrer et variert og godt aktivitetstilbud. Vi vil jobbe for at ALLE blir sett og respektert, men et rom for alle og blikk for den enkelte.

• Videreføre tilbudet som gir alle barn rett til barnehageplass fra fylte 1 år
  • Øke bemanningsnormen på alle småbarnsavdelinger i Hitrabarnehagen
  • videreføre friluftsbarnehagen som et barnehagetilbud

Næring, bosetting og arbeidsliv

Næringsutvikling - et godt og variert arbeidstilbud er viktig. Det vil vi fortsatt prioritere!Hitra har et stadig mer variert næringsliv. Oppdrettsnæringen er på mange måter bærebjelken. Vi vil fortsatt legge til rette for bærekraftig vekst av denne, men samtidig kreve å få en årlig og forutsigbar inntekt tilbake for avståelse av areal i vår kommunale sjøalmenning. Vi må også jobbe for at Hittersamfunnet får flere bein og stå på, både små og store virksomheter. For å oppnå dette må forbedring av kommunikasjons,- og samferdseltilbudet ha høy prioritet

• Hitra skal være en næringsvennlig kommune med effektiv saksbehandling
  • Vi vil arbeide for flere etableringer på de nye industriområdene på Dolmøya, Kuholmen/Singsholmen og Slåttavika
  • Sikre og videreutvikle etablerte arbeidsplasser, handels- tjeneste- og reiseliv i kommunen

Gode og moderne kommunikasjonsmuligheter er avgjørende

Natur, miljø og verdigrunnlag

Alle mennesker er like mye verdt og har krav på lik behandling. Vi vil ha et samfunn som gir muligheten for alle til å mestre sine liv ut ifra sine forutsetninger. Naturen og miljøet er en arv vi er forpliktet til å ta best mulig vare på. Vi vil ta klimapolitikken hjem, føre en offensiv politikk for å få ned utslippene, gjøre lufta og havet renere, og legge til rette for nye grønne og bærekraftige løsninger.

• Sørge for at flere får mulighet til et godt botilbud, herunder prioritere "først leie, så eie" og ungdom/tilflyttere i hele Hitra
  • Gjennomføre den budsjetterte utbyggingen av Fillan skole og botilbud for demens/eldreomsorg
  • si nei til søndagsåpne butikker i Fillan sentrum

Det handler om hva vi overlater til våre barn og barnebarn

Helse og omsorg

PÅ Hitra er det trygt og godt å bo - Vi vil at alle skal ha det slik!

Hitra skal være et varmt og inkluderende lokalsamfunn. Vi ønsker oss et samfunn der vi bryr oss mer og ikke mindre om hverande. ALLE innbyggerne skal ha en mulighet til å ha en meningsfylt hverdag - ja, til å leve hele livet. De kommunale helse- og omsorgstjenestene skal ikke baseres på konkuranse og markedskrefter, men tuftes på trygghet og respekt for enkeltindividet og en verdig omsorg utøvd av motiverte medarbeidere i faste stillinger

• Vi vil arbeide for et styrket tilbud innenfor psykisk helse ved blant annet å styrke interkommunalt samarbeid
  • møte den voksende gruppen eldre med større satsing på  ågå fra institusjonsbasert omsorg til hjemmebasert omsorg
  • styrke koordinering og bedre informasjon om det kommunale tjenestetilbudet

Vi vil ha et verdig liv for alle uansett alder og lommebok!

Kultur-, idrett og friluftsliv

Kultur og frivillighet er limet og blodåren i kommunen vår!

Fritidstilbudet på Hitra er først og fremst et resultat av alle ildsjelene som bruker tusenvis av dugnadstimer på å etablere og drifte anlegg og tilbud. Dette er det viktig at vi som kommune fortsetter å insprere og legge til rette for. Som kommune er det viktig at vi bidrar slik at det utløser initiativ, motivasjon og engasjement for frivillig innsats

• Vi vil bidra positivt til utvikling av nye tilbud
  • Synligjøre fondsmidler som lag og organisasjoner kan søke på
  • Fortsette å stimulere til innsats for ett variert fritidstilbud - også tilskudd til lag og organisasjoner for deltakelse utenfor Hitra